Чому в розвинутих країнах дороги ремонтують швидко і роблять
все максимально якісно, а в відсталих країнах роблять довго та неякісно?
Більшість звичайно скаже «винувата корупція». Це частково
правда, адже відмивати гроші на будівництві доріг дуже легко – фірма родича чи
друга, яка тютєлька-в-тютєльку відповідає вимогам тендеру, з легкістю отримує
підряд, абияк ремонтує ту дорогу (звичайно ж дуже довго, бо треба ж імітувати
важкість цих робіт та й техніки реально не вистачає), а потім 70-80% грошей
дерибанить з своїми друзями-чиновниками. Перевірити реальні витрати практично
неможливо та й нема кому.
Але сама форма нашої корупція є результатом хворої
свідомості. Анекдот про те, що чиновник, який за гроші виділені на ремонт доріг
купив Порш і не може на ньому їздити бо нема дороги – це не анекдот… це реалії
нашої країни.
Якщо хтось думає, що в ЄС чи Штатах немає корупції
(ха-ха-ха) – він дуже помиляється. Але працює вона там зовсім по іншому.
Розглянемо корупцію в відсталій країні та в розвинутій
країні, на прикладі з ремонтом мосту.
Відстала країна
Візьмемо до прикладу якусь відсталу країну (наприклад У…ганду)
і її столицю (К…ампалу). І є там такий собі Індустріальний міст, який є
важливою транспортною артерією міста. Міст можна відремонтувати неякісно за 1 мільйон
басків і за 4 місяці, або якісно за 2 мільйони баксів і за 4 тижні.
Як чинить чиновник-корупціонер на ім’я Мамбуда. Він оголошує
тендер на ремонт мосту за 4 мільйони баксів. Брат його кума Джамшурбуда, виграє
цей тендер і витративши 1 мільйон баксів, через 4 місяці здає міст сумнівної
якості. 1 мільйон баксів кладе собі до кишені Мамбуда, 1 мільйон – його кум та
1 мільйон Джамшурбуда.
Розвинута країна
Візьмемо до прикладу якусь розвинуту країну (наприклад Німеччину)
і її столицю (Берлін). І є там такий собі Індустріальний міст, який є важливою
транспортною артерією міста. Міст можна відремонтувати неякісно за 10 мільйон
басків і за 4 місяці, або якісно за 20 мільйони баксів і за 4 тижні. Чому так
дорого, якщо міст такий самий як в У…ганді??? Бо в Німеччині все дорожче – у них
ВВП на душу населення в 60 разів більший ніж в Уганді.
Як чинить чиновник-корупціонер на ім’я Дітріх. Він оголошує тендер на
ремонт мосту за 22 мільйони баксів. Брат його кума Джамшурбуда (кум просто з
Уганди емігрував), виграє цей тендер і витративши 20 мільйон баксів, через 4 тижні
здає міст суперової якості. 2 мільйон баксів кладе собі до кишені Дітріх, а
фірма Джамшурбуди дуже радіє, що виконала таке хороше замовлення (20 лямів все-таки)
і тепер всі хочуть з ними працювати, бо вони швидко і якісно все роблять.
Так це ж Німеччина і Уганда – скаже хтось. В Німеччині ВВП
на душу населення в 60 разів більший ніж в Уганді.
А чому?
Бо чиновник-корупціонер на ім’я Дітріх
міркував так!!! Якщо Індустріальний міст ремонтуватимуть 4 місяці, а не 1
місяць – то зайвих 3 місяці близько 50 тисяч автомобілів будуть стояти в заторі
зайвих 30 хвилин щодня. За цей час:
1. 100 тисяч мешканців Берліну недовиконають на своїх
робочих місцях 50 тисяч годин роботи ЩОДНЯ (20 робочих днів в місяці). Це 1 мільйон
годин роботи в місяць. За три місяці це 3 мільйони годин. Кожна година роботи в
Німеччині – це +22 бакси до ВВП країни. Таким чином ВВП Німеччини недоотримає
66 мільйонів басків.
2. 50 тисяч машин, в заторі, спалять зайвих 150 тисяч літрів
палива в день. Це 3 мільйони літрів в місяць, 9 мільйонів літрів за три місяці.
Приблизно 10-12 мільйонів баксів – просто вилетять в трубу.
3. Токсичні гази від 9 мільйонів літрів палива, потраплять в
легені мешканців Берліна і частково навіть в легені самого Дітріха…
…Та ну його до біса – подумає Дітріх – я що дикун якийсь…
треба все зробити по нормальному.
І Дітріх все зробить по нормальному. Він буде щоденно робити
«акт жорсткого контролю» над мозком Джамшурбуди, він особисто перевірить якість
бетону, арматури і асфальту… Через місяць Дітріху вручать у мерії грамоту за
успішний інфраструктурний проекті і дадуть велику відпустку… і Дітріх поїде з сім’єю
у свою віллу на південному березі Франції, яку як раз нещодавно купив.
А в цей час в Уганді Мамбуду застрелили грабіжники, поки він
стояв в заторі на своєму новенькому Порше…
© Єгор Шишенок 2021