середа, 19 травня 2021 р.

Як оцінити реальність проекту за 5 хвилин



Грати на боці інвестора набагато легше ніж на боці ініціатора проекту.

Коли ти задаєш питання - ти вже наперед знаєш, які відповіді тебе влаштують. І якщо відповідь не співпадає з очікуванням – ти починаєш «копати» в цьому напрямку.

Нижче я опишу ТОП-3 кейсів з моєї практики за останній рік, які показують індикатори, які дозволяють миттєво виявити нереальні проекти або грубі помилки в розрахунках і обіцянках ініціаторів.

 Наперед зазначу, що мені доводиться регулярно виступати з обох сторін переговорів, як з боку підприємців, які доносять проект до потенційних інвесторів чи партнерів, так і з боку цих самих інвесторів чи партнерів, які мають прийняти рішення чи входити в проект. Як саме приймається рішення «так» чи «ні», а також які психологічні аспекти на це рішення впливають, я розповім у наступних статтях.

 

ТОП-3 індикаторів реальності/нереальності проектів.


Кейс 1. Клініка (останній кейс, який і підштовхнув мене написати цю статтю).

Індикатор: Щомісячні витрати на оплату праці персоналу в клініці не можуть бути нижче 30% від обороту.

Пояснення: Клініка – це бізнес, який надає послуги, медичні послуги… основний робочий інструмент цього бізнесу це мізки і руки медичних спеціалістів. Яке б круте і автоматизоване обладнання у вас не було, які б дорогі ліки і витратні матеріали ви б не використовували – саме дороге в цьому бізнесі це спеціалісти.

І якщо я бачу в кеш-фло витрати на весь персонал на рівні, скажімо, 14% від обороту - я одразу розумію, що ініціатор проекту не зробив ніякого аналізу рівня зарплат спеціалістів у профільному напрямку, а поставив зп з «довідника Стеля» + він точно не врахував відрахування з зп + він завищив середній чек + він написав недосяжний план продажу.

Вибачте, проект нереальний. Так я витратив на його аналіз менше 5 хвилин…

Кейс 2. Магазин продовольчих товарів.

Індикатор: Рентабельність продажів (ROS) не може бути вище 20%

Пояснення: Магазин продовольчих товарів – це бізнес, який продає товари повсякденного вжитку, які швидко псуються, які треба швидше продати, а навкруги повно конкурентів, які продають те саме. Торгові мережі, такі як АТБ, ФозіГруп, Ашан тощо взагалі працюють в межах 2-5%, а прибутки отримують виключно за рахунок багатомільярдних оборотів.

Загнати ROS вище 20% ви зможете хіба що якщо в елітні італійські продукти підсипатимете кокс і підсадите на них всіх мешканців Новопечерских Липок (доречи цікавий кейс був би)))

Вибачте, проект нереальний. Так я витратив на його аналіз менше 5 хвилин…

Кейс 3. Оренда автомобілів (дуже популярна тема останнього року).

Індикатор: Період окупності бізнесу не може бути менше 2 років.

Пояснення: Висока конкуренція. Як каже один мій друг «Це риночєк». В великих містах вже сотні пропозицій, а в малих містах не виходить досягти необхідного завантаження. До того ж орендовані машини потрібно страхувати, їх треба обслуговувати та ремонтувати частіше ніж власні (ну не їздять люди обережно на орендованому авто).

Вибачте, проект нереальний. Так я витратив на його аналіз менше 5 хвилин…