середа, 4 серпня 2021 р.
понеділок, 12 липня 2021 р.
Манкуртський обруч
Манкуртський обруч одягнути
В душі порушити баланс
Лівак постійно закликає
Бо тільки в цьому його шанс.
© Єгор Шишенок 2021
понеділок, 28 червня 2021 р.
Стародавня математична загадка - Трикутник шахрая
середа, 19 травня 2021 р.
Як оцінити реальність проекту за 5 хвилин
Грати на боці інвестора набагато легше ніж на боці ініціатора проекту.
Коли ти задаєш питання - ти вже наперед знаєш, які відповіді тебе влаштують. І
якщо відповідь не співпадає з очікуванням – ти починаєш «копати» в цьому
напрямку.
Нижче я опишу ТОП-3 кейсів з моєї практики за останній рік, які показують індикатори, які дозволяють миттєво виявити нереальні проекти або грубі помилки в розрахунках і обіцянках ініціаторів.
ТОП-3 індикаторів реальності/нереальності
проектів.
Кейс 1. Клініка (останній кейс, який і підштовхнув мене написати цю статтю).
Індикатор: Щомісячні витрати на оплату
праці персоналу в клініці не можуть бути нижче 30% від обороту.
Пояснення: Клініка – це бізнес, який
надає послуги, медичні послуги… основний робочий інструмент цього бізнесу це
мізки і руки медичних спеціалістів. Яке б круте і автоматизоване обладнання у вас
не було, які б дорогі ліки і витратні матеріали ви б не використовували – саме дороге
в цьому бізнесі це спеціалісти.
І якщо я бачу в кеш-фло витрати на весь персонал на рівні, скажімо, 14% від
обороту - я одразу розумію, що ініціатор проекту не зробив ніякого аналізу рівня
зарплат спеціалістів у профільному напрямку, а поставив зп з «довідника Стеля»
+ він точно не врахував відрахування з зп + він завищив середній чек + він
написав недосяжний план продажу.
Вибачте, проект нереальний. Так я витратив на його аналіз менше 5 хвилин…
Кейс 2. Магазин продовольчих товарів.
Індикатор: Рентабельність продажів (ROS) не може бути вище 20%
Пояснення: Магазин продовольчих товарів –
це бізнес, який продає товари повсякденного вжитку, які швидко псуються, які
треба швидше продати, а навкруги повно конкурентів, які продають те саме.
Торгові мережі, такі як АТБ, ФозіГруп, Ашан тощо взагалі працюють в межах 2-5%,
а прибутки отримують виключно за рахунок багатомільярдних оборотів.
Загнати ROS вище 20% ви зможете хіба що якщо в елітні італійські
продукти підсипатимете кокс і підсадите на них всіх мешканців Новопечерских Липок
(доречи цікавий кейс був би)))
Вибачте, проект нереальний. Так я витратив на його аналіз менше 5 хвилин…
Кейс 3. Оренда автомобілів (дуже популярна тема останнього року).
Індикатор: Період окупності бізнесу не
може бути менше 2 років.
Пояснення: Висока конкуренція. Як каже
один мій друг «Це риночєк». В великих містах вже сотні пропозицій, а в малих
містах не виходить досягти необхідного завантаження. До того ж орендовані
машини потрібно страхувати, їх треба обслуговувати та ремонтувати частіше ніж
власні (ну не їздять люди обережно на орендованому авто).
Вибачте, проект нереальний. Так я витратив на його аналіз менше 5 хвилин…
понеділок, 17 травня 2021 р.
Фінансові атракціони
Це викликано великою кількістю інформації про цей ринок, яка йде від дуже авторитетних джерел (аж до дійсно шанованого мною Ілона Маска) + бажання людей отримати пасивний дохід.

За майже 10 років роботи в сфері бізнес-планування та інвестиційного консалтингу, я мав нагоду познайомитися з великою кількістю підприємців, які організовували різні типи "розважальних фінансових атракціонів" та дуже глибоко розібратися в будові кожного з цих бізнесів.
Дехто каже, що всі ці типи бізнесу "аферизм". Не зовсім так - навіть в "найаферистичніших" біржах бінарних опціонів (які в багатьох країнах заборонили) організатори попереджають, що "гравці-інвестори" можуть втратити всі гроші. Так воно і стається. Але ж Ви типу))) отримали адреналін і умовне задоволення від втрати своїх грошей.
Я називаю такі типи бізнесу Фінансовими атракціонами.
Якщо порівнювати їх між собою (я просто взяв результати бізнес-планів) - то найдорожче та найважче створити і адмініструвати Казино. Для того щоб воно було прибуткове треба "нагнати" не просто багато людей, а багато багатих людей та ще й створити для них вельми комфортні умови для відпочинку (в яких вони легше сприймають втрату грошей). Класичні Казино, до речі, ніколи не називають своїх гравців "інвесторами". Бо Інвестиції - це вкладання ресурсу з метою отримання прибутку... а в Фінансових атракціонах, казати про отримання прибутку - це м'яко кажучи не чесно.
Трошки меньше мороки з Форекс та Крипто біржами. Там так само треба дуже великі обороти та грамотне адміністрування.
Ну а організація лотерей і бінарних опціонів - це, як кажуть самі їх організатори, "робота на дно" (бінарні опціони взагалі заточені на те щоб людина втратила все протягом 1-2 місяців), а лотереї можуть потрошку тягнути з одних і тих самих людей десятиліттями.




четвер, 13 травня 2021 р.
По темі населення України

середа, 28 квітня 2021 р.
Дороги як індикатор здоров’я економіки і… свідомості
Чому в розвинутих країнах дороги ремонтують швидко і роблять
все максимально якісно, а в відсталих країнах роблять довго та неякісно?
Більшість звичайно скаже «винувата корупція». Це частково
правда, адже відмивати гроші на будівництві доріг дуже легко – фірма родича чи
друга, яка тютєлька-в-тютєльку відповідає вимогам тендеру, з легкістю отримує
підряд, абияк ремонтує ту дорогу (звичайно ж дуже довго, бо треба ж імітувати
важкість цих робіт та й техніки реально не вистачає), а потім 70-80% грошей
дерибанить з своїми друзями-чиновниками. Перевірити реальні витрати практично
неможливо та й нема кому.
Але сама форма нашої корупція є результатом хворої
свідомості. Анекдот про те, що чиновник, який за гроші виділені на ремонт доріг
купив Порш і не може на ньому їздити бо нема дороги – це не анекдот… це реалії
нашої країни.
Якщо хтось думає, що в ЄС чи Штатах немає корупції
(ха-ха-ха) – він дуже помиляється. Але працює вона там зовсім по іншому.
Розглянемо корупцію в відсталій країні та в розвинутій
країні, на прикладі з ремонтом мосту.
Відстала країна
Візьмемо до прикладу якусь відсталу країну (наприклад У…ганду)
і її столицю (К…ампалу). І є там такий собі Індустріальний міст, який є
важливою транспортною артерією міста. Міст можна відремонтувати неякісно за 1 мільйон
басків і за 4 місяці, або якісно за 2 мільйони баксів і за 4 тижні.
Як чинить чиновник-корупціонер на ім’я Мамбуда. Він оголошує
тендер на ремонт мосту за 4 мільйони баксів. Брат його кума Джамшурбуда, виграє
цей тендер і витративши 1 мільйон баксів, через 4 місяці здає міст сумнівної
якості. 1 мільйон баксів кладе собі до кишені Мамбуда, 1 мільйон – його кум та
1 мільйон Джамшурбуда.
Розвинута країна
Візьмемо до прикладу якусь розвинуту країну (наприклад Німеччину)
і її столицю (Берлін). І є там такий собі Індустріальний міст, який є важливою
транспортною артерією міста. Міст можна відремонтувати неякісно за 10 мільйон
басків і за 4 місяці, або якісно за 20 мільйони баксів і за 4 тижні. Чому так
дорого, якщо міст такий самий як в У…ганді??? Бо в Німеччині все дорожче – у них
ВВП на душу населення в 60 разів більший ніж в Уганді.
Як чинить чиновник-корупціонер на ім’я Дітріх. Він оголошує тендер на
ремонт мосту за 22 мільйони баксів. Брат його кума Джамшурбуда (кум просто з
Уганди емігрував), виграє цей тендер і витративши 20 мільйон баксів, через 4 тижні
здає міст суперової якості. 2 мільйон баксів кладе собі до кишені Дітріх, а
фірма Джамшурбуди дуже радіє, що виконала таке хороше замовлення (20 лямів все-таки)
і тепер всі хочуть з ними працювати, бо вони швидко і якісно все роблять.
Так це ж Німеччина і Уганда – скаже хтось. В Німеччині ВВП
на душу населення в 60 разів більший ніж в Уганді.
А чому?
Бо чиновник-корупціонер на ім’я Дітріх
міркував так!!! Якщо Індустріальний міст ремонтуватимуть 4 місяці, а не 1
місяць – то зайвих 3 місяці близько 50 тисяч автомобілів будуть стояти в заторі
зайвих 30 хвилин щодня. За цей час:
1. 100 тисяч мешканців Берліну недовиконають на своїх
робочих місцях 50 тисяч годин роботи ЩОДНЯ (20 робочих днів в місяці). Це 1 мільйон
годин роботи в місяць. За три місяці це 3 мільйони годин. Кожна година роботи в
Німеччині – це +22 бакси до ВВП країни. Таким чином ВВП Німеччини недоотримає
66 мільйонів басків.
2. 50 тисяч машин, в заторі, спалять зайвих 150 тисяч літрів
палива в день. Це 3 мільйони літрів в місяць, 9 мільйонів літрів за три місяці.
Приблизно 10-12 мільйонів баксів – просто вилетять в трубу.
3. Токсичні гази від 9 мільйонів літрів палива, потраплять в
легені мешканців Берліна і частково навіть в легені самого Дітріха…
…Та ну його до біса – подумає Дітріх – я що дикун якийсь…
треба все зробити по нормальному.
І Дітріх все зробить по нормальному. Він буде щоденно робити
«акт жорсткого контролю» над мозком Джамшурбуди, він особисто перевірить якість
бетону, арматури і асфальту… Через місяць Дітріху вручать у мерії грамоту за
успішний інфраструктурний проекті і дадуть велику відпустку… і Дітріх поїде з сім’єю
у свою віллу на південному березі Франції, яку як раз нещодавно купив.
А в цей час в Уганді Мамбуду застрелили грабіжники, поки він
стояв в заторі на своєму новенькому Порше…
© Єгор Шишенок 2021
вівторок, 27 квітня 2021 р.
Чи мають право овочі отримувати наукові ступені?